© 1998-2021 by
Verlag Christoph Dohr Köln

aktualisiert
Montag, 04.01.2021 9:27

 

Daniela Laufer und Janet Montgomery (Hgg.)

Music as a Medium: Applications and Interventions

Bericht über die Tagung des Arbeitskreises der 'International Society for Music Education' (ISME): Musik in Sonderpädagogik, Musiktherapie und Medizin. Rennes, Frankreich 1996.

152 S., Tabellen, Graphiken, kart.

ISBN 978-3-925366-56-7
EURO 18,80

Kölner Studien zur Musik in Erzíehung und Therapie

hrsg. von Walter Piel

Band 3

Cover

 

 

Abstract

Im zweijährigen Abstand führt die "International Society for Music Education" einen Weltkongreß mit wechselndem Thema in je einem anderen Land und Kontinent durch. Diesem Kongreß gehen in der Regel Arbeitstagungen der einzelnen Arbeitskreise (Commissions) voraus. 1996 fand diese Arbeitstagung der Commission "Musik in Sonderpädagogik, Musiktherapie und Medizin" in Rennes, Frankreich, unter der Leitung von Alain Carré statt. Wiederum war es die internationale Besetzung der Arbeitstagung, die für einen anregenden Austausch in den drei verwandten Disziplinen: Musik in Pädagogik, Therapie und Medizin sorgte. Anwesend waren Forscherinnen und Forscher aus sieben verschiedenen Ländern (Brasilien, Großbritannien, Frankreich, Deutschland, Japan, Südafrika und USA). Das vorliegende Buch dokumentiert in 13 Aufsätzen Arbeitsweisen und Forschungsergebnisse aus diesen unterschiedlichen Ländern.

Inhalt/Contents

  • Foreword
  • Alain Carré (France): The Musical Brain: Scientific and Didactic Aspects
  • Kris S. Chesky/Donald E. Michel (USA): Evidence of Antinociceptive Responses to Music Vibration: Recent Research Using Music and Music Vibration for Pain Relief with Hospitalized Children
  • Phil Ellis (Great Britain): Incidental Music. Research and Development of Sound Therapy - a New Approach for Children with Special Needs
  • Yoshiko Fukuda (Japan): Follow-up Surveys with Asthmatic Children after Breathing Training at the Asthma Music Sessions
  • Ilza Joly Zenker Leme (Brazil): Effects of the Application of Procedures of Music Education upon the Development of the Rhythmical and Aural Perception in Children with Special Needs
  • Kathryn M. Kucsan/Julia B. Colwell (USA): Musical Aspects of Shamanism: Applications for Musically Induced Changes in Consciousness for Special Education Classroom or Therapeutic Use. A Pilot Study
  • Christof Langenbach (Germany): Psychophysical Effects of Loud Music
  • Daniela Laufer (Germany): The Composition 4'33" by John Cage from a Music-Psychological Point of View and Conclusions for Music Education and Music Therapy
  • Janet Montgomery/Paul Waskiewicz (USA): Performing, Describing, Creating Music: Responses of Students with Disabilities Using Computer-Assisted Music Instruction
  • Renate Perrion/Marie-Christine Aubray (France): Use of Contemporary Music with Physically Handicapped Teenagers at Villepatour Technical School, Paris, France
  • Walter Piel (Germany): Music as Process and Product in the Work with Handicapped Children
  • Tim Swingler (Great Britain): A Special Experience of Hearing, Seeing, and Feeling: Combining Sound, Light, and Vibration for Relaxation and Interaction
  • Jacqueline Verdeau-Paillès (France) /Michel Kieffer (Luxembourg): Music and the Body - Body Expression and Associated Techniques in the Training Course of Music Therapists
  • About the Authors
  • Register

Das Inhaltsverzeichnis steht auch als PDF-Dokument bereit.

Cover

zurück zum Seitenanfang